21 Aralık 2009 Pazartesi

NAMAZI "SATAN" ALIŞVERİŞ MERKEZLERİ ! ! !




"***Alışveriş merkezi değil aslında bunlar; kendi ifadeleriyle ve iddialarıyla "Yaşam Merkezi". Demek istiyorlar ki, "Bu kapıdan içeri girdiğinizde, yaşamanız için ne lazımsa bulacaksınız! Dışarı çıkmanıza, sokaklarda vakit kaybetmenize gerek yok. Açsanız restorantımız var. Film seyretmek isterseniz sinemamız hazır. Oynamak isterseniz, hem çocuklarınız hem sizin için oyun salonları kurduk. Tuvalet ihtiyacınızı da görebilirsiniz. Ayakkabıdan tornavidaya, fotoğraf makinesinden kitaba her şeyi bizden alın; başka yere yorulmayın. Kahve bile içebilirsiniz, dilerseniz. Tıraş da olabilirsiniz. " Tüm bu yaşama seçeneklerinin bir istisnası var ama...


"Namaz kılacaksanız, dışarı!" Niye ki? "Dışarıda cami var, mescid var!" ukalalığı... İyi ama dışarıda da sinema var, dışarda da dükkanlar var demeye kalmıyor. Zaten namaz kıldığını söyleyemeyecek kadar eziğiz ya biz... Boynumuz bükük kabulleniyoruz şartları. Bir koşu dışarı çıkıp aradan çıkarıyoruz namazımızı. AVM yöneticileri bildiklerini okusunlar. Dinimizin nasıl yorumlanacağına da karar versinler; bizim kıldığımız namazı bize öğretsinler. "Kaza edersiniz!" küstahlığı...


Galiba en elem verici olanı da, meselâ Carrefoursa' da, mesela Capitol'de alışveriş yapan ve isimlerini az sonra öğreneceğiniz diğerlerine de milyonlarca TL kazandıran dindarların namazlarını zamanında ve namazın onuruna yaraşır bir mekanda kılmayı dert edinmemeleri, dahası belki de namaz kılmanın kendisini dert edinmemeleri. ..



Sanıyorum Capitol yönetimine yazdığım Kalite Yönetimi Şikayet Formu arşivlerde bir yerde duruyordur. Ama hallerinden memnunlar ki, müslümanlara meydan okurcasına kıl kadar dert edinmiyorlar mescit yokluğunu. Bir de ödül almışlar! Bravo! Galiba Carrefoursa' lar SA'larını ödünç aldıkları merhum Sakıp Ağanın dine ve dindarlara müsamahalı bakışından az da olsa ders almıyorlar. "Biz biliriz!" edasındalar.. . Ne diyelim biz şımarttık onları.


Hatta bunlardan biri var ki, sırf Başbakan'a açılışta mahcup olmamak için Maltepe şubesinde yaptırdıkları "açılış mescidi"ni Başbakan ayrılır ayrılmaz kapattı. Aymazlık! Terbiyesizlik!

Beni aşırı tepkisel bulursanız, işin başka bir boyutunu daha hatırlatayım. Dikkatinizden kaçmış olabilir. Bu AVM'lerin sadece müşterileri değil, çalışanları da var. Kimi yerde binlere ulaşan bu çalışanlar arasından çalışma saatleri içinde namaz kılmak isteyenleri de mağdur ediyor bu kendini bilmezler. Bana kalırsa, mescid konusundaki dirençlerinin önemli bir bileşeni, çalışanlarını namaz kılmaktan caydırmak...


İnanmayacaksınız ama, benim gençliğimde, 70'li ve 80'li yıllarda, şehirlerarası otobüslerin mola verdiği tesislerin çoğunda da mescit olmazdı. Hatta utana sıkıla sorardık "mescit var mı?" diye. Onlar da olmaması gerekiyormuş edasında terslerdi bizi. Ama sonra n'oldu? Baktılar ki, müşteri gelmiyor mescit olmayınca, her yer mescidleniverdi. En azından, mescid bulundurmayı müşteri memnuniyetinin şartı olarak görmeye başladılar.


Yaşlılık işte; bir başka hatıra daha geldi aklıma. Çok değil, daha 90'lı yılların ortalarına doğru, İstanbul'dan Şile'ye kadar tek tek sorduğumuz halde alkolsüz lokanta bulamamıştık. Peki ya şimdi durum ne? "Alkolsüzdür" tabelasını özellikle öne çıkaran onlarca tesis! Demek ki namaz kılanların yaptırım gücü varmış..

Şimdi gücümüz şu kendini bilmez AVM'lere mi yetmiyor?
Ne diyeyim! Yuh! Sadece namaz gibi hayati bir ihtiyaca bigane kalan AVM'lere değil, namazını yaşam hakkı olarak görmeyen dindarlara da...

İşte size liste... Mümkünse uzak durun bu AVM'lerden.. . Yolunuzu gözlesinler. "Niye gelmiyor bunlar?" diye meraktan çatlasınlar. İlle de gidecekseniz, her gittiğinizde "mescidiniz nerede?" diye sorun. (Dikkat: "Mescidiniz var mı?" değil, "Mescidiniz nerede?" Yaşam Merkezi iddialarını ispatlamak istiyorlarsa, mescide, hem de en iyisinden mescide yer vermeleri zorunlulukları dır.) Hatta sözde kalmasın, şikayet ve dilek formu isteyin ve doldurun. Hem sonra, başka AVM mi yok? Aşağıda da göreceğiniz gibi, mescidli AVM'lerin sayıca da kalitece de mescidsizlerden geri kalır yanı yok:

İşte mescidi olmayan Alışveriş Merkezleri:

AK Merkez Capitol AVM Carousel AVM Kanyon AVM Carrefour Haramidere Carrefoursa Maltepe Carrefoursa Ümraniye Carrefoursa Bayrampaşa Carrefoursa İçerenköy Prestige Mall AVM World Atlantis Atrium AVM Migros AVM Beylikdüzü Capacity AVM Beş Yıldız AVM Sunway AVM Verde Molino AVM Doğuş Power Center Başak Park AVM MKM AVM Kemermall Kule Çarşı Mayadrom Akadlar AVM Colony Outlet Ömür Plaza AVM Yayla'da Süreyyapaşa Kuyumcukent Bazaar AVM Mesa Studio Plaza AVM Espri Outlet Center Bomonti Park


Şükür ki, memleketimizde her şey birilerinin sandığı gibi değil. Tebrikle ve teşekkürle bildirmem gerek ki, namazın hakkını ve müslümanın onurunu incitmeden çok güzel mescidler tasarlamış AVM'lerimiz var. Demek istenirse oluyormuş...

Bunlar da mescidli AVM'ler:
İstinye Park 1. kat Tepe Nautilist AVM 2. kat Hayatpark AVM 1. kat İstanbul Outlet Park 1. kat Kale Center AVM 1. kat Deposite Outlet Merkezi 1. kat Atırus AVM 2. kat Cevahir AVM 2. kat Palladium Rezidans ve AVM 3. kat Optimum Outlet AVM 3. kat Airport AVM 3. kat ve 4. kat Metrocity 4. kat Astoria AVM 4. kat City's Nişantaşı 5. kat Metroport AVM Bodrum 3. kat Pendik Park Outlet Center Her katta Akvaryum AVM Her katta Kadir Has Çocuk Dünyası Otopark hizasında Historia AVM Otopark hizasında Profilo AVM Zemin Via Port Outlet Zemin Maxi Center Silivri Zemin Silivri AVM Zeminde dar yer Aymerkez Olivium Outlet Center Fox City Real Beylikdüzü (bütün ihtiyaçlara yönelik bir mescidi var) M1 Meydan AVM Armonipark Outlet Center Flynn AVM 1. kat Beylicium AVM 2. kat Town Center 3. kat Paradise AVM Bodrum 2 "

SENAİ DEMİRCİ***"

Geçen günlerde bir arkadaşımdan mail olarak gelmişti.(son 4 gündür fena halde grip olduğum için yazamamıştım nasip bugüneymiş)Benim çok hoşuma gitti. Çok haklı buldum Senai Demirci'yi ! Beğendiğim yazarlardandır. Paylaşmak istedim. Daha önce hiç bu şekilde düşünmemiştim. Benim evime en yakın AVM Capitol dür. İşim olmadıkca gitmeyi sevmiyorum. Kapalı alanlar sıkar beni. En son gittiğimde ise İkindi namazım geçmesin diye otoparka inip arabada kılmıştım namazımı !!! Yazık !
Müslüman bir ülkede yaşıyoruz sözüm ona . . .

Selam ve dua ile

12 yorum:

makcig dedi ki...

Ne güzel yazmışsınız.Emeğinize sağlık.Nice güzel yıllar diliyorum sevdikleinizle beraber.Şehr-i Bursa'dan sevgiler.

pofiş dedi ki...

çokkkk güzel bi yazıymış bende severim senai demirciyi kuzucum teşekkürler bu güzel paylaşım için...

Victora dedi ki...

Başlık çok hoşuma gitti, tüylerim diken diken oldu. İnşallah bir gün bu seslere kulak tıkamazlar ve gereğini yaparlar...

Moda Sokağı-Eylül dedi ki...

Canım ya ne kadar doğru bi yazı.Ben daha alışveriş merkezlerinde hiç adam gibi bi mescide eastlamadım.Kimisinde hiç yok.Olanlarda otopark kısmında,çok ücra,bakımsız-çok daha ağırlarını yazabilirim aslında-böyle yerlerdeydi.Hiç olmamasındansa ona bile şükür dicek hale geldik.Bence bu konuda herkes şikayet dilekçesi vs.yazmalı.Yok hala akıllanıp da bi mescid açmıyorlarsa gidilmemeli diye düşünüyorum o alışveriş merkezlerine.Sevgiler..

arzu dedi ki...

ne demek pofişcim güzel yazı oldukça paylaşırım :)
evet victora bende mailin başlığında görünce çok garipsemiştim okuyunca hak verdim !
eylülcüm biz insanlar , birisi çıkıpta şu yanlış demedikçe farketmiyoruz maalesef . . .
sana katılıyorum zaten AVM lerden sonra esnaflık kalmadı nerde eski istanbul esnafları ! pazarlık yapmayı özledim :)
sevgiler ve dualar bizden efendim :))

Adsız dedi ki...

cok haklisin cok dogru yazmisin süpersin bece siz Tr de ibadetle yasayamazaniz bizler ne yapalim .....

arzu dedi ki...

Adsız , Allah yardımcınız olsun ...

didem gül - turkuaz esarp dedi ki...

Senai Demirci yine harika şeyler yazmış sende paylaştığın için çok teşekkür ederim malesef bu konulara duyarsızız millet olarak

Adsız dedi ki...

'En son gittiğimde ise İkindi namazım geçmesin diye otoparka inip arabada kılmıştım namazımı !!! Yazık ! '

'Kıyamsız' bir namaz için alışveriş merkezinde olmak geçerli bir mazeret değil :)

Senai Demirci'nin diğer yazıları gibi buda harika.
Hayatımız namazı değil,NAMAZ hayatımızı şekillendirmeli baki selam...

arzu dedi ki...

kazaya bırakmaktan iyi değil mi sizce :))

selam ve dua ile

Adsız dedi ki...

Bu arada ben Kübra,
Kazaya bırakmak için de geçerli bir mazeret değil :)Cenab-ı Hak kabul etsin.

Kıyamı tam olan namazlarımızında mükemmel olduğunu söyleyemeyiz ama Kur'an-ı Kerim de,Ben size en güzel amelinizle karşılık vereceğim buyuruyor Sultan-ı Kainat.
Ahirette namazlarımızı O'nun huzuruna götürürken hevesle doldurduğumuz sepetimizi göstereceğiz.Bir ümitle beklerken sepetimizin içinde çoğu değersiz maden göreceğiz belki de.O an Cenab-ı Hakkın rahmetini unutup:Hepsi gitti...diyerek iç geçireceğiz belki de...
Ama o değersiz madenlerin arasından en alttan bir tane ışıl ışıl parlayan bir yakutu gösterecek Rahmet-i Rahman...
İşte bu diyecek....
Sepetin içindeki değersiz madenlerin hepsi birden yakut oluverecek...
En güzel amelle karşılık verecek...
Cenab-ı Hak her mekanda en güzeli buldursun bize...
Muhabbetle...

arzu dedi ki...

kübracım bu ne güzel bir yorum Allah razı olsun bilgiler için :)
her zaman beklerim
selam ve dua ile